سفارش تبلیغ
صبا ویژن

8 نکته برای ایجاد یک باغچه زیبا در خانه

 

ایجاد باغچه برای حیاط و خانه

وجود باغچه و فضای سبز نقش مهمی در ایجاد آرامش و ارتقای سطح زندگی افراد دارد. بنابراین بسیاری سعی می‌کنند انواع باغچه را در قسمت‌های مختلف منزل مانند حیاط، بالکن و حتی پشت‌ بام بسازند. برای ایجاد یک باغچه زیبا در خانه باید یکسری مراحل را به صورت اصولی رعایت کنید تا یک باغچه خانگی زیبا داشته و از فواید آن بهره برده و لذت ببرید   .

اگر تصمیم به ساخت یک باغچه خانگی گرفته‌اید اما در زمینه باغبانی، رسیدگی به گل و گیاه و گل‌کاری تجربه و اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید ازخدمات سیار باغبانی و گل‌کاری، رسیدگی به گل و گیاه و باغچه در محل، ویزیت گل در منزل و تعویض خاک گلدان با باغبان متخصص و هزینه‌ بسیار مناسب خدمات آنلاین استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید خودتان به تنهایی یک باغچه خانگی درست کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا مراحل و نکات مهم برای ساخت یک باغچه خانگی را به شما آموزش دهیم.  

نکات مهم برای درست کردن باغچه  

 زمانی که در مورد درست کردن باغچه در حیاط صحبت می‌شود، اغلب افراد لزوم وجود حیاط بزرگی را تصور می‌کنند. اما باید بدانید که طراحی، رسیدگی به گل و گیاه، تعویض خاک گلدان، ایجاد سیستم آبیاری و نگهداری باغچه خانگی در بالکن یا حیاط‌های کوچک بسیار راحت‌تر و هیجان‌انگیزتر از حیاط‌ خانه‌های بزرگ است. شما می‌توانید در باغچه خانگی کوچک خود گلدان‌های آویز، حوضچه‌های کوچک، باغچه‌های دیواری و حتی تاب و سرسره قرار دهید. پس با ما همراه باشید، در ادامه نکات مهم برای درست کردن یک باغچه خانگی شیک و زیبا را ذکر خواهیم کرد تا با رعایت آنها از داشتن و دیدن باغچه خانگی خود لذت ببرید.

مشخص کردن نوع گل و گیاهانی که می‌خواهید داشته باشید  

اولین چیزی که در ساخت یک باغچه خانگی باید مشخص کنید، نوع گیاهان آن است. می‌خواهید باغچه سبزیجات و صیفی‌جات داشته باشید یا یک باغچه با گل و گیاهان خوش رنگ و بو و یا ترکیبی از هردو؟ البته باید بدانید که کاشت انواع سبزی و صیفی‌جات، زمان‌بر است، حوصله و وقت زیادی را می‌طلبد. در انتخاب گل‌ها و گیاهان هم حتما ارتفاع و رنگ آنها را در نظر داشته و از تنوع پوشش گیاهی استفاده کنید.

انتخاب بهترین مکان برای ساخت باغچه  

بعد از انتخاب نوع گیاهان، نوبت به تعیین بهترین و مناسب‌ترین مکان برای درست کردن باغچه می‌رسد. تقریبا تمام گیاهان (گل‌ها و سبزیجات) به 6 تا 8 ساعت نور خورشید در طول روز نیاز دارند. بنابراین در طول روز هر فضایی را که برای ایجاد باغچه مد نظر دارید، به طور کامل در ساعت‌های مختلف در نظر بگیرید. بدین صورت متوجه خواهید شد که کدام قسمت از حیاط ، تراس یا پشت بام آفتاب‌گیر است و هر قسمت چه مقدار نور خورشید را دریافت می‌کند. با ارزیابی این شرایط به راحتی می‌توانید گیاه مناسب سایه یا آفتاب را انتخاب کنید و از داشتن باغچه خانگی خود لذت ببرید.

امروزه باغبانی در پشت بام (روف گاردن) به خصوص برای افرادی که حیاط ندارند، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما به شما توصیه می‌کنیم حتما از یک مهندس سازه و کارشناس کشاورزی در این خصوص مشاوره بگیرید تا مشکلات جبران‌ناپذیری برای منزلتان پیش نیاید. خدمات باغبانی سیار و گل کاری نیز از جمله سرویس‌های آنلاین مهمی است که می‌تواند در داشتن یک باغچه زیبا به شما کمک کند.

پاکسازی زمین برای درست کردن باغچه و تهیه خاک مناسب گیاهان  

آبیاری باغچه

 در این مرحله باید تمام علف‌های هرز و رشد کرده را از زمین باغچه در حیاط پاک کنید. سپس خاک مناسب کاشت گیاهان انتخابی خود را درون باغچه بریزید. همچنین اگر قصد دارید بعضی گیاهان را در گلدان بکارید باید با توجه به نیاز گیاهانتان، خاک مناسب رشد و نگهداری آنها را تهیه کنید.

تقویت خاک برای ایجاد یک باغچه زیبا  

هرچه خاک حاصل‌خیزتر بوده و تقویت شده باشد، گیاهان و سبزیجات شما بهتر رشد خواهند کرد. خاک مناطق مسکونی ممکن است قلیایی یا بسیار اسیدی بوده و در اصطلاح از نظر مواد معدنی و مورد نیاز گیاهان فقیر باشد. بنابراین به شما اضافه کردن کودهای طبیعی و شیمیایی را با نظر کارشناسان متخصص توصیه می‌کنیم. می‌توانید یک لایه چند سانتی کمپوست، تکه‌های چمن خشک شده، برگ‌های پوسیده و کود قدیمی به خاک باغچه اضافه کنید تا خاک برای رشد گیاهان مناسب شود. برای آشنایی با انواع بیشتر خاک باغچه این مطلب را نیز مطالعه کنید

آماده ‌سازی خاک برای کاشتن گیاهان  

ساده‌ترین و بهترین روش برای آماده‌سازی خاک باغچه، شخم زدن است. اما شخم زدن می‌تواند فعالیت کرم‌های خاکی و میکروارگانیسم‌ها را که برای خاک مفید هستند مختل کند. بنابراین در این کار به هیچ‌وجه زیاده‌روی نکنید زیرا شخم زدن بیش از اندازه یا شخم نزدن به ریشه گیاهان و ساختار خاک آسیب وارد می‌کند. بهتر است برای شخم زدن و زیر و رو کردن زمین، خاک خیلی خشک یا خیس نباشد. برای تشخیص زمان مناسب برای شخم زدن، مقداری از خاک را که رطوبت کمی دارد در دستتان بگیرید، باید خاک به صورت گلوله نرمی در بیاید و وقتی به زمین رها می‌کنید به راحتی خرد و تکه تکه شود.

کاشت گل و گیاهانی که انتخاب کرده‌اید  

بعد از تقویت و بهبود خاک نوبت به مهمترین مرحله درست کردن باغچه خانگی یعنی کاشت گل و گیاهان است. برای کاشت گیاهانی که انتخاب کرده‌اید شرایط آب و هوایی، نوع گیاهان، سیستم آبیاری باغچه و نکات مهم در نگهداری گیاهان را در نظر داشته باشید. سعی کنید گیاهانی را انتخاب کنید که به نگهداری از آنها علاقه داشته و روش آب‌دهی آنها نیز مشابه باشد تا زیبایی باغچه‌تان دو چندان شود.

نگهداری از باغچه  

مرحله آخر در ایجاد یک باغچه خانگی، نگهداری و مراقبت از باغچه است. استفاده از مالچ راهکار ساده‌ای برای نگهداری از باغچه است. مالچ‌ها از رویش علف‌های هرز جلوگیری کرده و بستر خاک را نرم نگه می‌دارند. همچنین اگر تابش نور خورشید زیاد باشد سطح خاک گرم می‌شود اما زیر آن رطوبت خود را حفظ کرده و نوبت آبیاری را کاهش می‌دهد.

سعی کنید در تابستان کود دهی انجام ندهید زیرا گیاهان تشنه‌تر می‌شوند. از دیگر موارد ضروری در نگهداری از باغچه استفاده به موقع از سم‌پاشی است. به یاد داشته باشید تمام حشرات برای باغچه شما زیان‌آور نیستند پس ابتدا آفت‌ها را به خوبی بشناسید و سپس اقدام به سم‌پاشی کنید. همیشه مراقب شته‌ها و لارو حشرات بوده و به موقع آنها را با سم‌پاشی از بین ببرید تا تمام باغچه و گیاهانتان دچار آفت و بیماری نشوند. همچنین آبیاری به موقع و به اندازه گیاهان باعث شادابی و رشد بهتر گیاهان باغچه می‌شود. با ایجاد سیستم آبیاری باغچه به صورت اتوماتیک و سیستم آبیاری فضای سبز قطره‌ای هوشمند، با صرف کمترین هزینه می‌توانید یک باغچه خانگی زیبا داشته باشید.

سخن پایانی  

در این مقاله تمام مراحل و نکات مهم در ساخت یک باغچه جدید را بیان کردیم تا بدین وسیله به همه سوال‌های شما همراهان عزیز در مورد چگونه باغچه بسازیم پاسخ داده شود. اجرای دقیق هر کدام از این مراحل و توجه کافی به همه این نکات باعث می‌شوند که باغچه‌ای زیبا داشته و از نگاه کردن به آن لذت ببرید. به شما توصیه می‌کنیم حتما از تجربه کارشناسان متخصص در داشتن باغچه سالم و سرحال استفاده کنید تا با کمترین هزینه، زیباترین باغچه را با توجه به سلیقه خود داشته باشید.